Parodontologie

Náplní oboru parodontologie je léčba již poškozeného závěsného aparátu zubu (parodontu). Projevy poškození parodontu jsou různé. Jedním z prvních příznaků vnímaných pacientem je krvácení dásní, které necháme-li ho bez povšimnutí, může trvat i léta. Dalšími jsou tvorba zubního kamene, přítomnost zápachu z úst, obnažování zubů, jejich putování a viklavost. Bolestivost doprovází až pokročilá stádia parodontozy. Jak bylo již uvedeno v části věnované dentální hygieně, příčinou vzniku těchto změn je chronická přítomnost zubního mikrobiálního povlaku v dutině ústní. Proto i v tomto oboru stomatologie je základní podmínkou pro úspěšnou léčbu dobrá dlouhodobá spolupráce stomatologického týmu a pacienta, která spočívá v úspěšném odstraňování plaku  pomocí individuálně prováděné ústní hygieny a profesionálního čištění.

Po dobrém zvládnutí hygienické fáze pacientem s parodontitidou, následuje v  počínajících stádiích parodontozy profesionální odstranění zubního plaku a kamene pod dásní (v tzv. parodontálních chobotech). Pokročilá stádia nemoci mohou vyžadovat i chirurgické řešení, které zastaví  prohlubování ztráty kosti kolem zubu. U metod tzv. řízené tkáňové regenerace je výsledkem léčby částečné nebo úplné obnovení kosti v místě zákroku. Ošetření je vždy šetrné, prováděné v lokální anestezii, doplněné antibiotickou léčbou.

Dlouhodobý úspěch léčby musí být vždy podpořen častými kontrolami stavu parodontu, úrovně ústní hygieny, doplněné profesionálním čištěním. Frekvence návštěv je dána tíží postižení.

Dnes je nedílnou součástí oboru parodontologie i tzv. parodontální plastická chirurgie. Její náplní je řešení "růžové" estetiky chrupu. Z různých příčin může být kolem zubu málo dásně  (tzv. obnažování krčků), často dochází i k vymizení dásňových papil mezi zuby a tvorbě neestetických černých mezer. Tyto stavy jsou v indikovaných případech řešitelné pomocí chirurgických zákroků na měkkých tkáních v okolí zubu.

Ukázky léčby